2016
Dance Dance Revolution
Single-channel video, 5.1 sounds, 13'33"

2014
Incomplete Demolition
150x220(cm), pigment print

2014
Incomplete Demolition Patroller
90x70x80(cm)_steel, computer, hmd, jostick


1. Incomplete Demolition_155x220(cm)_pigment print_2013
In the picture, there are the dismantled spire of the Government-General of Korea and materials for demolition. This spire is arranged to overlook a depth of five meters from the ground. In the past, the building of the Governor-General of Korea was firmly located in the current Gwanghwamun location from 1926 to 1995, and it has been dismantled less than nine years since now.
On August 15, 1945, Japan, which lost the World War, declared surrender, and the U.S. military arrived at the Governor-General. They did not come to occupy the Japanese, but to do the business of taking over the Joseon Dynasty. Their transaction took place for 25 days from August 15, 1945, and the transaction is still deeply embedded in our country's history. There is no past for someone. Anxiety about undefined relationships continues. This work is meaningful in exploring the truth while reviving the past. The spire of the Governor-General of Korea appears as an aphorism in the picture, and appears as an anphorism in video games where the order of reality has collapsed.

2. Patrolers Patroller_90x70x80(cm)_mixed media_2013
It is an interaction video work using an HMD work description VR device.
When you wear goggles, you can see a virtual space. This virtual space looks like Gwanghwamun, but it is a mixture of history. This means that the times are mixed. In front of you, there is a huge circular Joseon Governor-General, and in front of it, there is a fairly large space from Gwanghwamun Gate, the U.S. Embassy, a huge building, and the old city hall, to Sungnyemun Gate in a circular shape. You can see and hear the history of your dreams using joysticks while sitting in a chair that rotates 360 degrees. Experience the historical boundaries between reality and virtual through physical interfaces with photography and HMD as media.


1. 불완전 해체 _155x220(cm)_pigment print_2013

사진 속에는 해체된 조선총독부의 첨탑과 철거 자재들이 있다. 이 첨탑은 지상에서 깊이 5미터로 내려다보도록 배치되어 있다. 과거 조선총독부 건물은 1926년~1995년까지 현재의 광화문 위치에 굳건히 자리해 있었고 해체된 지는 지금으로부터 9년이 채 되지 않았다.
1945년 8월 15일, 세계대전에 패전한 일본은 항복 선언을 하였고, 미군은 총독부에 도착했다. 그들은 일본인을 점령하러 온 것이 아닌 조선의 인수인계라는 비즈니스를 하기 위해 온 것이었다. 1945년 8월 15일부터 25일 동안 그들의 거래는 이루어졌고 그 거래는 지금까지도 우리나라의 역사에 깊숙이 자리 잡고 있다. 누군가에게 과거는 없다. 정의되지 않은 관계에 대한 불안은 계속된다. 이 작업은 과거를 살려내면서 진실을 탐색하는 데 의미를 둔다. 조선총독부의 첨탑은 사진 속에서는 부감(俯感)으로 나타나며, 현실의 질서가 무너진 비디오 게임 속에서는 앙감(仰感)으로 등장한다.

2. 순찰자들 _ 90x70x80(cm)_mixed media_2013
HMD,  VR 장치를 이용한 인터랙션 비디오 작업이다.
고글을 쓰면 가상의 공간이 보이게 된다. 이 가상의 공간은 광화문처럼 보이는데 역사가 혼합되어 있다. 시대가 혼합되어 있다는 뜻이다. 눈앞에는 거대한 원형의 조선총독부가 세워져 있으고, 그 앞에는 박스에 갇힌 광화문과 미대사관, 거대한 빌딩, 옛 시청의 모습부터 멀리는 원형의 숭례문까지 상당히 넓은 공간이 구성되어 있다. 360도로 돌아가는 의자에 앉아 조이스틱을 사용하여 꿈의 역사를 보고 들을 수 있다. 사진과 HMD를 매체로 현실과 가상의 역사적 경계를 물리적 인터페이스를 통해 경험한다.